ev trader nl

 

Zon en windenergie

Fossiele Brandstof vs Elektrisch Rijden

Vooral voor de zakelijke rijder is elektrisch rijden op dit moment financieel aantrekkelijk. Niet in t minst vanwege de stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid. Hierover lees je meer elders op onze site. Maar ook de particuliere rijder schaft zich, zij het nog voorzichtig, een nieuwe maar vooral 2e hands elektrische auto aan.

Tanken

Het vullen van brandstof gaat snel, hoeft pas na vele honderden kilometers en tankstations zijn overal te vinden

De kosten

  • € 2,10 per liter EU95*
  • € 1,95 per liter Diesel*

Gemiddeld liggen de verbruikskosten van fossiele brandstof hoger dan die van een elektrische auto (uitgaande van 15.000 km, zelfde rijstijl en dat de elektrische auto deels thuis, deels openbaar (snel) wordt opgeladen.

*Prijzen zijn een indicatie.

  • Aanschafprijs auto met fossiele brandstof ligt lager dan vergelijkbare elektrische auto
  • Motorrijtuigenbelasting (mrb) (Wegenbelasting)moet betaald worden
  • Omdat de aanschafkosten lager zijn van een auto die rijd op fossiele brandstof zijn de afschrijvingskosten (voorlopig) ook nog lager. Op de lange duur verwacht men dat deze auto’s minder populair worden op de occasionmarkt, vooral Diesel auto’s en dat zal dan ook z’n weerslag hebben op de restwaarde.
  • Het onderhoud is van een “gewone” auto duidelijk duurder want meer bewegende delen. Denk aan motor, transmissie enz.

Fossiele Brandstof vs Elektrisch

Wel elektrisch rijden:
+ Rijden is CO2 neutraal
+ Voordelig in gebruik
+ Nooit meer tanken
+ Geen last van milieuzones in de steden
+ Voorbereid op de toekomst

Niet elektrisch rijden 
– Beperkte actieradius
– Weinig oplaadpunten
– Hoge aanschafprijs
– Nog niet geschikt voor aanhanger
– Onduidelijk hoe lang accu mee gaat. Vervangen nog te duur.

Fossiele Brandstof vs Elektrisch Rijden
Fossiele Brandstof vs Elektrisch Rijden

Laden van elektrische auto

Afhankelijk van het soort lader* duurt het vullen van een accu 3 tot 10 uur. Dit opladen kan wel gewoon thuis en anders onderweg.

De kosten

  • Thuis: ca. € 0,25 per kWh*
  • Openbaar laadpunt: vanaf € 0,45 per kWh*
  • Snellaadstation: vanaf € 0,65 euro per kWh* (zonder abonnement)

*Prijzen zijn een indicatie.

  • Aanschafprijs elektrische auto ligt hoger dan auto op fossiele brandstof, echter door de huidige stimuleringsmaatregelen van de overheid en de geringe bijtelling voor zakelijke rijders valt het verschil grotendeels weg
  • In Vlaanderen zijn 100% elektrische wagens en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting. In Wallonië betaal je voor 100% elektrische wagens en waterstofauto’s de minimum verkeersbelasting.
  • Omdat de aanschafkosten van een elektrische auto hoger zijn, zijn de afschrijvingskosten (voorlopig) ook nog hoger. Op de lange duur verwacht men dat het produceren van het duurste gedeelte van deze auto’s, de accu’s, goedkoper wordt en daarmee de afschrijving en de restwaarde aantrekkelijker wordt dan de auto’s op fossiele brandstof.
  • Pluspunt dus voor de elektrische auto. Omdat deze minder onderdelen hebben die slijt gevoelig zijn, is het onderhoud van een elektrische auto goedkoper.

 

 

EV-Nieuws

Dé marktplaats voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's kopen