Voor het volledig opladen van de accu van een elektrische auto thuis betaal je in eerste instantie de stroomkosten die de eigen energieleverancier berekent. Dat is in veel gevallen de voordeligste manier van opladen. Natuurlijk hangt het af van de hoeveelheid kilowatturen die je ‘tankt’, om de accu vol te laden en van de laadsnelheid. Een snellader is namelijk duurder dan een gewone lader.
Met een elektriciteitstarief van € 0,26/kWh zijn de kosten per gereden kilometer € 0,05. Hoe lager het thuis tarief hoe lager de kilometerkosten als er alleen thuis geladen wordt.
Als de elektrische auto op de zaak opgeladen wordt, betaal je doorgaans een veel lager elektriciteitstarief.
Houd er rekening mee dat bij publieke laadpalen vaak een starttarief moet worden betaalt naast het (vaak hogere) tarief voor de elektriciteit.
De kosten van het laadpunt wordt bepaald door de laadpaalexploitant. Deze kan naast een kWh prijs, bijvoorbeeld een starttarief en een stimuleringstarief berekenen. Het is dus belangrijk voor het laden van de elektrische auto het tarief te bekijken.
Het kan zeker lonen om diverse laadpunten te vergelijken.
De leverancier van de laadpas vraagt vaak ook een transactie vergoeding of andere kosten voor de laadpas. Ook die kosten bepalen uiteindelijk de kosten voor het laden van de elektrische auto.
Als je op deze kaart op een oplaadpunt klikt staat er naast de info over leverancier, stekker e.d. ook al vaak het tarief bij. Op korte termijn moet dat bij ieder laadstation duidelijk vermeld staan.
(Image Shell) Statement VER & LaadpasTop10 betreft nieuws artikel Telegraaf 31-08-2022 Stekkerrijders zijn nu duurst uit door Pieter van Erven Dorens Om te stellen dat het ‘vaak’ goedkoper is om in een benzineauto te rijden is eenzijdig belicht. In het…
Lees verder »MG4 Electric : prijs mogelijk lager dan de Volkswagen ID.3 MG Motor, een voormalig Brits roadstermerk, is allang de gevaarlijkste van alle Chinese elektrische fabrikanten in Europa geworden. De nieuwe MG4 Electric richt zich op de VW ID.3. Vergelijkbare technologie…
Lees verder »PowerCo: Volkswagen start met nieuwe dochteronderneming bouw europeesche accufabriek In Salzgitter (D) heeft CEO Herbert Diess de eerste schop in de aarde gestoken die de bouw van Volkswagens Europese accufabriek moet aftrappen. Het verdere verloop gebeurt echter wel onder een…
Lees verder »