Er bestaan in Europa inmiddels nog maar 2 soorten stekkers, namelijk een type 1 of type 2 aansluiting. Type 1 komt alleen nog maar voor bij tweedehands auto’s. Voor nieuwe elektrische auto’s geldt dat ze bijna allemaal met type 2 aansluiting uitgerust zijn. Deze aansluiting is in Europa de standaard geworden.
Alleen nog bij 2e hands auto’s
7.4 kW (alleen 1-fase)
3.7 kW (1-fase 16A)
Alle nieuwe auto’s hebben deze aansluiting
1-fase: 7.4 kW
2-fase: 14.8 kW
3-fase: 43 kW
3.7 kW (1-fase 16A)
7.4 kW (2-fase 16A)
11 kW (3-fase 16A)
De meeste elektrische auto’s zijn inmiddels ook geschikt om onderweg snel op te laden. Snelladen (DC laden) wordt aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Ook hiervoor betaal je met de oplaadpas of app. Deze kun je voor alle openbare oplaadpunten in Nederland gebruiken. Bij een snellaadpunt maak je gebruik van de laadkabel die bij de laadvoorziening hoort. Je eigen oplaadkabel heb je dus niet nodig. De batterij van je elektrische auto laadt tot maximaal 80% op tijdens snelladen.
Bij Volkswagen hebben historische aanduidingen niet meer persé de wind in de zeilen. Als de Passat-break in 2023 recht zal hebben op een geheel nieuwe generatie, nu geassembleerd in Slowakije met de volgende Skoda Superb, zal de sedan zonder voortzetting…
Lees verder »Campers en andere omgebouwde bestelwagens zijn de laatste jaren in opkomst. Het verlangen naar een uitje, vooral na de opeenvolgende opsluitingen, zorgde ervoor dat de verkoop van campers een hoge vlucht nam, genoeg om nieuwe ideeën te geven aan bedrijven…
Lees verder »