De ontwikkelingen wijzen uit dat het rijden op fossiele brandstof steeds minder algemeen wordt. Autofabrikanten stoppen zelfs met het afleveren van nieuwe modellen met een benzine – of dieselmotor.Wat het goede moment is om over te stappen op een 100% elektrische of plugin – hybride auto is lastig te bepalen. Is dat alleen een kostenoverweging of speelt het milieuaspect direct al een zwaardere rol. Onderstaand een aantal overwegingen die bij de beslissing kunnen meehelpen.
De productietechnieken van elektrische auto’s zijn nog in ontwikkeling. Daarnaast zijn de productieaantallen op het ogenblik nog laag. Daarom kost een elektrische auto nu nog vaak meer dan een vergelijkbare auto die rijdt op fossiele brandstof. Ook de ontwikkeling van de batterij en het winnen van lithium zorgt nog voor hogere kosten. Dit zal in de komende tijd anders worden daar de verbetering van de batterij techniek zich snel verder ontwikkelt en de vraag voor accu’s sterk blijft toe nemen, waardoor elektrische auto’s steeds betaalbaarder zullen worden.
De totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur is lager omdat de elektrische auto lagere energiekosten heeft. Een elektrische auto vergt bovendien ook minder onderhoud: minder bewegende delen en dus minder slijtage. Ook profiteren eigenaren van elektrische auto’s van (tijdelijke) fiscale voordelen: lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen).
Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor. Hierdoor zijn er minder slijtagedelen en hoeft er bijvoorbeeld geen olie ververst te worden. Een elektrische auto heeft ook geen koppeling en uitlaat dus dat kan ook niet defect gaan. Verder slijten de remmen van een elektrische auto minder snel. Al deze onderdelen hoeven dus niet of minder snel vervangen te worden – en dat scheelt nogal in de kosten.
Op de website ‘Voertuigkosten’ staat een handige kostencalculator.
(Image Shell) Statement VER & LaadpasTop10 betreft nieuws artikel Telegraaf 31-08-2022 Stekkerrijders zijn nu duurst uit door Pieter van Erven Dorens Om te stellen dat het ‘vaak’ goedkoper is om in een benzineauto te rijden is eenzijdig belicht. In het…
Lees verder »MG4 Electric : prijs mogelijk lager dan de Volkswagen ID.3 MG Motor, een voormalig Brits roadstermerk, is allang de gevaarlijkste van alle Chinese elektrische fabrikanten in Europa geworden. De nieuwe MG4 Electric richt zich op de VW ID.3. Vergelijkbare technologie…
Lees verder »PowerCo: Volkswagen start met nieuwe dochteronderneming bouw europeesche accufabriek In Salzgitter (D) heeft CEO Herbert Diess de eerste schop in de aarde gestoken die de bouw van Volkswagens Europese accufabriek moet aftrappen. Het verdere verloop gebeurt echter wel onder een…
Lees verder »