De auto-industrie is sterk gereguleerd en zorgt ervoor dat producten veilig zijn. Er zijn strikte regels en voorschriften die de veiligheid van auto’s waarborgen. Er zijn minimum wettelijke veiligheidsnormen waaraan iedere auto aan moet voldoen. Voor elektrische auto’s zijn aanvullende normen ten aanzien van de veiligheid van de batterij- en spanningskabels.
Naast de wettelijke normen voor elektrische autoveiligheid zijn er NCAP-beoordelingen, waarmee elke auto een prestatieniveau van 5 sterren heeft ten opzichte van de Euro NCAP-crashtests die rekening houden met de bescherming van volwassenen, kinderen, voetgangers en veiligheidsmaatregelen. Alle Elektrische auto’s hebben een NCAP-classificatie, Je kunt meer informatie vinden op http://www.euroncap.com of op websites van individuele autofabrikanten.
De speciale oplaadpunten die worden aanbevolen voor het opladen van jouw elektrische auto, zijn onderworpen aan een veiligheidscontrole en worden geïnstalleerd door gekwalificeerde elektriciens.
Voor de aanraak- en brandveiligheid is er in Nederland gekozen om alle openbare oplaadpunten uit te voeren met een ‘Type 2’-aansluiting, ook wel de ‘Mennekes-stekker’ genoemd. Dit is een aansluiting waar alleen spanning op komt te staan wanneer de laadkabel en elektrische auto op de juiste manier zijn aangesloten. Ook de volgorde bij het laden maakt het laden brand- en aanraakveilig.
De meeste publieke oplaadpunten zijn afsluitbaar. Dat betekent dat jij de enige persoon bent die jouw kabel kan loskoppelen. Sommige auto’s en laadpunten sturen je een bericht als jouw auto onverwachts wordt losgekoppeld, of jouw vertellen wanneer uw voertuig volledig is opgeladen.
(Te)Water
Het accupakket in een elektrische auto levert een hoogspanning van rond de 500 Volt. Daarom worden de batterijen in een stevig omhulsel verpakt en volledig geïsoleerd van het chassis. Met deze maatregelen kan er geen kortsluiting door vocht ontstaan. Dit maakt de elektrische auto – in combinatie met water – veilig.
In termen van rijden in de regen en bij koud weer, zijn elektrische voertuigen allemaal uitgebreid getest door hun fabrikanten om topprestaties onder verschillende omstandigheden te garanderen.
Opladen in de regen is normaal – alle laadpunten zijn onderworpen aan strenge veiligheidstests en worden geïnstalleerd in overeenstemming met de relevante voorschriften. Als u thuis voor een buiten laadpunt kiest, is deze weerbestendig.
De veiligheid risico’s van elektrische voertuigen die volledig onder water gedompeld zijn, zijn vrij goed bekend. Verschillende onderzoeken geven aan dat het risico op elektrocutie nihil is. Er is een kleine kans dat zich door elektrolyse waterstof- en zuurstof-gas in het voertuig ophopen. Daarom dienen bij verwijdering uit het water de deuren van het voertuig te worden geopend of de ruiten te worden ingetikt.
(Image Shell) Statement VER & LaadpasTop10 betreft nieuws artikel Telegraaf 31-08-2022 Stekkerrijders zijn nu duurst uit door Pieter van Erven Dorens Om te stellen dat het ‘vaak’ goedkoper is om in een benzineauto te rijden is eenzijdig belicht. In het…
Lees verder »MG4 Electric : prijs mogelijk lager dan de Volkswagen ID.3 MG Motor, een voormalig Brits roadstermerk, is allang de gevaarlijkste van alle Chinese elektrische fabrikanten in Europa geworden. De nieuwe MG4 Electric richt zich op de VW ID.3. Vergelijkbare technologie…
Lees verder »PowerCo: Volkswagen start met nieuwe dochteronderneming bouw europeesche accufabriek In Salzgitter (D) heeft CEO Herbert Diess de eerste schop in de aarde gestoken die de bouw van Volkswagens Europese accufabriek moet aftrappen. Het verdere verloop gebeurt echter wel onder een…
Lees verder »